Skip to content
Μαΐου 12, 2009 / dosambr

Aπό το μνήμα το κενό στους δρόμους του κόσμου

0io1

«Η Ανάσταση του Χριστού εγκαινίασε μια νέα συμπαντική πραγματικότητα: τη δυνατότητα όδευσης του κτιστού προς την καθολική Ανάσταση, την οριστική ανακαίνισή του. Αυτό το νέο γεγονός είναι ακριβώς η μήτρα του ιεραποστολικού κηρύγματος. Η εντολή «Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη …» (Ματθ.28:19) δεν είναι γενικά και αφηρημένα μια εντολή του Χριστού, αλλά εντολή συγκεκριμένα του αναστάντος Χριστού. Την έννοια ενός μηνύματος παγκόσμιου την κατέστησε δυνατή ακριβώς η ανάδυση μιας παγκόσμιας δυνατότητας που δεν υπήρχε προηγουμένως. Πριν από την Ανάσταση, κήρυγμα που να ξεπερνούσε τα όρια του Ισραήλ φαινόταν αδιανόητο. Ωστόσο, η εν λόγω εντολή «Πορευθέντες…» δεν είναι η πρώτη μετά-αναστάσιμη. Ένα προσεκτικό κοίταγμα στα βιβλικά κείμενα θα μας δείξει ότι πριν από αυτήν ο αναστάς είχε δώσει μια άλλη, ιεραποστολική κι αυτή υπό μια έννοια, όμως περιορισμένου βεληνεκούς, εντολή. Πρόκειται για την παραγγελία του προς τις Μυροφόρες να μεταφέρουν την είδηση της Ανάστασης στους μαθητές και να τους ανακοινώσουν ότι ο εγερθείς θα τους συναντούσε σύντομα. Σύμφωνα με τα ευαγγέλια οι μυροφόρες γυναίκες είναι οι πρώτοι πιστοί που κλήθηκαν να κάμουν-έστω εν σμικρώ- αυτό που κάνει έκτοτε η Εκκλησία : να δώσουν την μαρτυρία ότι «Χριστός εκ νεκρών εγήγερται».

Ο Ευθύμιος Ζιγαβηνός (στις αρχές του 12ου αιώνα) το λέει απερίφραστα ότι ο Χριστός χρησιμοποίησε τις γυναίκες ως αποστόλους προς τους Αποστόλους. «Ταις γυναιξίν αποστόλοις εχρήσατο προς τους αποστόλους». Ωστόσο η αποστολή τους δεν ήταν οικουμενική. Εστάλησαν να κηρύξουν μόνο στους μαθητές κι όχι στην κτίση άπασα. Όμως… Στην αναστάσιμη υμνολογία υπάρχει άλλη μία παράμετρος, η οποία συχνά δεν προσέχεται. Πολύ περισσότερο απ’ αυτό που είδαμε μέχρις εδώ ( δηλαδή από την ύψωσή τους από μυροφόρες σε ευαγγελίστριες των αποστόλων), οι μυροφόρες προβάλλονται ως απόστολοι του Αναστάντος στην κτίση άπασα. Αν η λειτουργία τους ως ευαγγελιστριών προς τους αποστόλους εδράζεται όντως στις ευαγγελικές αφηγήσεις, ο ισχυρισμός ότι την Ανάσταση δεν την ανήγγειλαν μόνο στους μαθητές, αλλά σε όλη την οικουμένη, φαίνεται πραγματικά να συνιστά αυθαιρεσία. Κατά τα ευαγγέλια -το επαναλαμβάνουμε- παραγγελία προς οικουμενική ιεραποστολή πρωτοέδωσε ο αναστάς προς τους ένδεκα μαθητές_ όχι στις μυροφόρες. Κι όμως, τόσο στον όρθρο όσο και στον εσπερινό της Κυριακής του Πάσχα, η υμνολογία ισχυρίζεται το αντίθετο και ξετυλίγει μια αλλιώτικη και αυθαίρετη εκδοχή : «Προλαβούσαι τον όρθρο αι περί Μαριάμ … ήκουον εκ του αγγέλου … Δράμετε και τω κόσμω κηρύξατε, ως ηγέρθη ο Κύριος θανατώσας τον θάνατον».(Όταν λίγο πριν απ΄ την αυγή, ήλθαν οι φίλες της Μαρίας … άκουγαν από τον άγγελο … Τρέξτε και διακηρύξτε στον κόσμο ότι αναστήθηκε ο Κύριος, αφού θανάτωσε τον θάνατο). Αυτή η υμνολογική αυθαιρεσία κατορθώνει ακριβώς να αναδείξει το πνεύμα της Εκκλησίας…(ότι) το να είναι κανείς χριστιανός σημαίνει ότι καλείται να γίνει σύμφυτος της Αναστάσεως ( Ρωμ.6:5) και ευαγγελιστής της (Α΄ Κορ. 15:14). Αυτά τα τρία (η ιδιότητα του χριστιανού, η μετοχή στην Ανάσταση και η μαρτυρία της) συνυφαίνονται αξεχώριστα. Η υμνολογία υπερβαίνει το γράμμα του ευαγγελίου, για να μείνει πιστή στο πνεύμα του (σημειωτέον ότι μιλάμε μόνο για τους συγκεκριμένους ύμνους και δεν εννοούμε ότι η υμνολογία γενικά πάντα το κάνει ή το επιτυγχάνει αυτό). Το υπερβαίνει δηλαδή για να πει την απλή και βασική αλήθεια ότι στην εκκλησιαστική συνείδηση δεν μπορεί να μονοπωληθεί η εμπειρία του Θεού. Υποτίθεται ότι το να είσαι μέλος της Εκκλησίας σημαίνει πως γίνεσαι μέτοχος της Αληθείας. Μέτοχος της Αληθείας όμως είσαι στο μέτρο που τη μοιράζεσαι. Αν αρνηθείς να την προσφέρεις παραπέρα, δεν την κρατάς καν για τον εαυτούλη σου_ τη χάνεις κι εσύ. … (Ο υμνολόγος) … ομολογεί δηλαδή το εκκλησιαστικώς αυτονόητο : ότι ο εκκλησιαστικός άνθρωπος είναι οφειλέτης προς όλους τους ανθρώπους (Ρωμ. 1:14)» «Με την ψυχή στα πόδια, Από το μνήμα το κενό στους δρόμους του κόσμου» Θανάσης Παπαθανασίου, Εκδόσεις Εν πλω, Μάρτιος 2007

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: